با بهره برداري از جاده دشت برم در استان فارس، رؤياي حيات دوباره شير ايراني در اين منطقه تبديل به ياس شد.

ارتفاعات دشت برم كه روزگاري يكي از زيستگاه‌هاي اصلي شير ايراني محسوب مي‌شد، قرار بود، با برنامه‌ريزي و حمايت سازمان‌هاي بين‌المللي و انتقال اين‌گونه حيات وحش از هندوستان به منطقه دوباره احيا شود.

بهمن ايزدي، رئيس هيأت‌مديره كانون سبز فارس، درخصوص بهره‌برداري از اين جاده و پيامد‌هاي ناگوار زيست محيطي‌ آن  گفت: مجموعه درياچه پريشان، دشت ارژن و دشت برم كه اين جاده از آن عبور مي‌كند با توجه به شرايط خاص اقليمي از تنوع زيستي بسيار ارزشمندي برخوردار است.

 همين ويژگي‌ها سبب شد تا پيش از انقلاب، گام‌هايي براي تبديل اين منطقه به يك پارك ملي برداشته شود؛ خريد بخش وسيعي از اراضي كشاورزي دشت ارژن و مراتع اطراف آن‌كه مالكيت خصوصي داشت، به همين دليل صورت گرفت و به مالكيت سازمان حفاظت محيط زيست درآمد.

وي مي‌افزايد: متأسفانه طي سال‌هاي اخير به‌دليل بي‌توجهي سازمان حفاظت محيط زيست، اين منطقه دستخوش هجوم سودجويان قرار گرفت تا آنجا كه نه تنها اراضي خريداري شده دوباره به تصرف افراد درآمد، حتي بخش وسيعي از اراضي مرتعي و منابع ملي تغيير كاربري يافت و تبديل به اراضي كشاورزي شد.

ايزدي در ادامه گفت: جاده دشت برم كه زمستان گذشته رسما بهره‌برداري از آن آغاز شد، از غرب دشت ارژن شروع مي‌شود و پس از گذر از ارتفاعات اين دشت از ميان اراضي پوشيده از جنگل‌هاي بلوط دشت برم عبور مي‌كند ودر ادامه، بعد از پشت سر گذاردن ارتفاعات پل آبگينه در ناحيه شمال شرق درياچه پريشان وارد جلگه كازرون مي‌شود.

به گفته وي، احداث اين جاده سبب تخريب بخش قابل توجهي از زيست بوم ارزشمند دشت برم شده‌است؛ منطقه‌اي كه بين دو اقليم سرد و گرم قرار گرفته و از تنوع زيستي و پوشش گياهي و جنگلي بسيار غني برخوردار است.

ايزدي تصريح مي‌كند: ساخت جاده دشت برم از حدود 7 سال پيش آغاز شد و با آنكه مخالفت‌هاي تشكل‌هاي زيست محيطي چندي مانع از عمليات اجرايي آن شد، اقتدار بخش‌هاي دولتي و حمايت برخي جريان‌هاي سياسي منطقه سبب از سر گيري عمليات احداث آن شد.‌ جاده‌اي كه حدود 50 كيلومتر از فاصله بين شيراز و كازرون را كاهش مي‌دهد اما پيامدهاي ناگوار زيست محيطي آن بسيار بيشتر از سود آن است.

وي ضمن ابراز تأسف از بي‌توجهي به ملاحظات زيست محيطي در اجراي طر‌ح‌هاي عمراني هشدار داد: با توجه به تب زمين خواري بيم آن مي‌رود اراضي همجوار اين جاده كه عمدتا پوشيده از بلوط زاگرسي است دستخوش تعرض و تعدي سودجويان قرار بگيرد و ديگر نشاني از طبيعت بكر منطقه باقي نماند.